מי צריך לתת לי טופס 101 לתיאום מס?
כאשר מתחילים מקום עבודה חדש, המעסיק צריך לתת לכם טופס 101 שאותו תמלאו. ברוב המקרים הטופס יגיע אליכם דרך המנהל הישיר, מנהלת כוח האדם או נציג ממחלקת הכספים. במקומות עבודה מסוימים שבהם נהוג לספק לעובדים חבילת קליטה לתחילת העבודה אתם עשויים לקבל את הטופס 101 כחלק מערכת החפיפה, או בספריה במחשב, זמינים להדפסה או מילוי דיגיטלי.
כך או כך, זכרו שכדאי למלא טופס 101 לתיאום מס כמה שיותר מהר. אם עובר יום או יומיים וטרם קיבלתם את הטופס, הזכירו למנהל הישיר שלכם שעדיין לא קיבלתם את הטופס ושאלו אותו ממי ניתן לקבל אותו.
מתי צריך למלא טופס 101 לתיאום מס?
יש למלא טופס 101 בעבודה בתחילת כל שנת מס, כלומר ב- 1 בינואר של כל שנה. אם לא קיבלתם מהמעסיק טופס חדש למילוי בתחילת השנה, שאלו את המנהל הישיר שלכם, או מישהו ממשאבי אנוש או מחלקת כספים.
אני עובד בשתי עבודות ולא עשיתי תיאום מס. מה יכול לקרות?
הדבר שסביר שיקרה הוא שיגבה מכם מס מקסימלי על העבודה השניה. מס זה צפוי להיות בגובה 47% מהמשכורת. כלומר, אם בעבודה השניה אתם מרוויחים 1,000 ש"ח בחודש, 470 ש"ח מתוכם צפויים להיגבות כמיסים במקום להגיע לחשבון הבנק שלכם. מצב זה צפוי לקרות אפילו אם אתם צריכים לשלם רק 10% מס הכנסה, או אפילו אם אתם פטורים ממנו לחלוטין.
אם אתם אתם עובדים כבר כמה חודשים בשתי עבודות ועדיין לא עשיתם תיאום מס, סביר להניח שהמס המקסימלי כבר נגבה מכם לאורך כל תקופת ההעסקה ולא הייתם מודעים לכך. אבל אל תדאגו. אם שילמתם יותר מס הכנסה ממה שאתם צריכים לשלם, אתם יכולים לדרוש אותו חזרה מהמדינה. בקשה להחזר מס הוא תהליך שאתם יכולים לבצע בעצמכם - כאן תמצאו הנחיות איך לעשות זאת. במידה והתהליך נשמע לכם מורכב מדי, התייעצו עם רואה חשבון או אפילו עם מחלקת הכספים של המעסיק.
אני עובד ביותר מ- 2 עבודות. האם אני צריך לעשות תיאום מס?
כן, זה בהחלט מומלץ. למעשה, כאשר שואלים מי צריך לעשות תיאום מס, האוכלוסיה העיקרית שמומלץ לה לעשות את התהליך היא של אנשים שעובדים ב- 2 עבודות או יותר. החדשות הטובות הן שלא צריך לצאת מהבית כדי לעשות תיאום מס, אפשר לעשות זאת אונליין דרך הלינק הזה. אם התהליך נראה לכם מורכב מדי, התייעצו עם רואה חשבון או עם מחלקת הכספים של אחד המעסיקים שלכם.
אני פנסיונר ומעוניין בכל זאת לעבוד. האם עלי לעשות תיאום מס?
כאשר שואלים מי צריך לעשות תיאום מס, הכוונה היא גם לפנסיונרים שרוצים לעבוד. זאת מאחר וגם הכנסה כשכיר וגם הכנסה מהפנסיה חייבות במס. במידה ופנסיונר מתחיל לעבוד בלי לבצע תחילה תיאום מס, גם הוא צפוי לגלות שמההכנסה השניה שלו הוא משלם 47% מס. לכן ההמלצה שלנו לפנסיונרים שמעוניינים לעבוד כשכירים היא לעשות תיאום מס. במידה והתהליך נראה לכם מורכב, התייעצו עם רואה חשבון או מחלקת הכספים של המעסיק.
אני שכיר וגם עצמאי. האם אני צריך לעשות תיאום מס?
בישראל הרבה אנשים עובדים במקביל כשכירים וגם כעצמאיים. כעקרון, יש לשלם מס הכנסה על כל הכנסה, בין אם מעבודה כשכיר או הכנסות כעצמאי. העניין הוא שכל עצמאי מתנהל פיננסית באופן שונה מהאחרים - חלק משלמים מקדמות בסכומים ומועדים שונים, אחרים צריכים לשלם מס גבוה בעוד אחרים משלמים מס נמוך או פטורים ממס הכנסה לחלוטין (עוסקים פטורים). לכך יש להוסיף את השאלה בכמה עבודות עובד אותו אדם כשכיר, שכן תקנות שונות חלות עליו בהתאם למספר העבודות בהן הוא עובד.
בשורה התחתונה, עצמאיים שעובדים כשכירים צריכים לשלם מס הכנסה, ולערוך תיאום כלשהו כדי שישלמו רק את מה שהם צריכים. אולם עקב השוני הגדול בסוג העסק של כל עצמאי ואופן התנהלותו, אנו ממליצים להתייעץ עם רואה החשבון של העסק, לקבל ממנו הנחיות, או להשאיר את ביצוע תיאום המס בידיו.
עברתי השנה כמה מקומות עבודה. האם אני צריך תיאום מס?
כעקרון טופס 101 שתמלאו במקום העבודה החדש מהווה את תיאום המס מול הרשויות. כך שאלא אם אתם עובדים בעוד עבודה כשכירים, לא צריך לעשות לעשות תהליך של תיאום מס. במקביל, יתכן ומעבר העבודה יקנה לכם זכאות להחזר מס קצת בהמשך הדרך. הסיבה לכך היא שמעבר בין מקומות עבודה פעמים רבות מביא שינוי במשכורת, או כמה ימים או שבועות של חופש בין העבודות. כל אלו עשויים להפחית את סכום המס השנתי שיש לשלם, ופעמים רבות מובילים לגביית יתר. ולכן, אם עברתם מקום עבודה השנה או בשנים האחרונות, יתכן ואתם זכאים להחזר מס. בלינק הזה תוכלו למצוא מדריך לביצוע החזר מס. אם ההסבר נראה לכם מורכב מדי, התייעצו עם רואה חשבון או מומחה בהחזרי מס.
היו לי בתקופה האחרונה כמה שינויים גדולים בחיים. האם זה משפיע על תיאום המס שלי?
סכום המס שכל אחד מאיתנו משלם תלוי במספר גורמים. גובה ההכנסה שלנו הוא הראשון מביניהם, אולם הנסיבות האישיות של כל אחד מאיתנו מקנות לו נקודות זיכוי במס, שמפחיתות את גובה המס שהוא נדרש לשלם.
נכון לשנת 2023, כל נקודת זיכוי במס שווה 235 ש"ח לחודש (כלומר 2,820 ש"ח בשנה). כלומר, אם אדם מסוים נדרש לשלם מס הכנסה על סך 1000 ש"ח בחודש אך יש לו נקודת זיכוי אחת, הוא צפוי לשלם רק 765 ש"ח בחודש.
אירועים שונים בחיים מקנים לכל אחד מאיתנו נקודות זיכוי במס הכנסה. לדוגמה, כל ילד עד גיל 5 מזכה ב- 1.5 נקודות זיכוי, שהם 352.5 ש"ח בחודש, או 4,230 ש"ח בשנה. ואנשים שסיימו תואר ראשון זכאים לנקודת זיכוי נוספת ב- 3 השנים שלאחר סיום התואר. מצבים נוספים שמעניקים נקודות זיכוי, תוכלו לראות את הרשימה המלאה כאן.
במילים אחרות, במידה ועברתם שינוי משמעותי בחייכם, יש סיכוי טוב שמגיעות לכם נקודות זיכוי במס הכנסה. עדכנו את הנהלת הכספים של המעסיק שלכם בשינוי, וקבלו ממנו הנחיות. יתכן ותתבקשו למלא מחדש טופס 101, כדי שזה יאפשר תיאום מס חדש מול מס הכנסה.
לתשומת לבכם: במידה וחלו שינויים משמעותיים בחייכם, יתכן ואתם זכאים להחזר מס על גביית יתר שנעשתה מכם בלי להתחשב בכל נקודות הזיכוי. כאן תוכלו למצוא מדריך להגשת בקשה להחזרי מס. במידה וההסבר מורכב או טכני מדי עבורכם, התייעצו אם הנהלת הכספים של המעסיק, רואה חשבון או מומחה להחזרי מס ובקשו את עזרתם.